Historia projektu / 2017 / 02

Historia projektu

10 lut

“Classic Boat” o nas…

Z satysfakcją informujemy, iż w lutowym wydaniu prestiżowego brytyjskiego kwartalnika "Classic Boat"...

..ukazał się obszerny i bogato ilustrowany artykuł poświęcony gdańskiej jednostce flagowej, jej historii, odbudowie i eksploatacji. Artykuł o dumnym tytule “Polish Pride” nawiązuje też do rocznicy urodzin gen. Mariusza Zaruskiego.
Czujemy się zauważeni i docenieni 🙂

Wersję drukowaną i elektroniczną można zamówić na stronie Classic Boat

Poniżej możecie ten artykuł pobrać w formacie PDF 🙂

Pobierz dokumenty:
Classic_Boat_II_2017_Zaruski.pdf (7 207 kB)

8 lut

Być jak Zaruski…

Za nami kolejna edycja konkursu marynistycznego, poświęconego patronowi Zespołu Kształcenia Podstawowego i Gimnazjalnego w Kolbudach.

W pierwszej części klasy i ich reprezentanci wypełniali testy. W części ustnej losowano pytania, sprawdzające żeglarską wiedzę i historię jachtów “Zawisza Czarny” i “Generał Zaruski”. Potem przyszła kolej na sztukę. Do recytacji w tym roku wybrano “Sonety Górskie” Mariusza Zaruskiego. Śpiewane były także poszczególne zwrotki pieśni „Pod żaglami Zawiszy”.

Ostatnią konkurencją było wiązanie węzłów na czas. Klasy gorąco dopingowały reprezentantów.

Dostojnie prezentowało się jury: jachtowy kapitan żeglugi wielkiej Jerzy Jaszczuk, oficer programowy jachtu “Generał Zaruski” Piotr Królak, podharcmistrz Aleksandra Golecka z CWM w Gdyni – przedstawicielka armatora jachtu “Zawisza Czarny”, Wójt Gminy Kolbudy Leszek Grombala, Wicewójt Gminy Kolbudy Marek Goliński, Ewa Karczewska przedstawicielka Rady Rodziców oraz Maja Grombala-Falkiewicz wicedyrektor szkoły.

W przerwie obejrzeliśmy film nagrany przez uczniów o Mariuszu Zaruskim oraz podziwialiśmy występy szkolnego zespołu szantowego i tanecznego w piosence „Hej me bałtyckie morze”.

To bardzo fajna inicjatywa, pokazująca jak kadra oraz uczniowie, są zainteresowani dziedzictwem morskim Bałtyku. Co roku gościmy ich na Zaruskim, co roku wspólnie żeglujemy, co roku są konkursy i inne ciekawe formy zdobywania i weryfikacji wiedzy. Tak trzymać! 🙂

1 lut

Urodziny Generała

Wraz z młodzieżą z Gimnazjum im. Mariusza Zaruskiego na gdańskiej Morenie, uczciliśmy wczoraj pamięć naszego wspólnego patrona, w dniu 150-tej rocznicy jego urodzin.

Pod pomnikiem Generała, z którego spogląda on w morze z gdyńskiej mariny, złożyliśmy kwiaty, zapłonęło światełko pamięci i przez dość mroźną i wietrzną chwilę, zadumaliśmy się nad spuścizną naszego wielkiego żeglarza.
ZKPiG nr 20 wystawił poczty sztandarowe, a z młodzieżą i nauczycielami umówiliśmy się na tegoroczne wspólne żeglarskie przedsięwzięcia.

Cieszy nas to, że pamięć o Generale i jego dzieło trwają, a młodzież i świadomi swej roli wychowawcy, nie ustają w wysiłkach, by krzewić ideę wychowania morskiego i szacunku dla dziedzictwa Polaków, wynikającego z dostępu do morza i bogatej historii naszych z Bałtykiem związków.

Dziękujemy wszystkim za przybycie, pomimo dość mroźnej i wietrznej aury i uczczenie pamięci gen. Mariusza Zaruskiego, w sposób godny jego dokonań i spuścizny, jaką po sobie pozostawił następnym pokoleniom. Teraz pozostaje nam powiedzieć: do zobaczenia pod żaglami “Generała Zaruskiego” 🙂