Historia projektu
- 30 sie
-
Rekrutacja na warsztaty Akademii Zaruskiego
Jeśli pragniesz przeżyć przygodę, jesteś ciekawy otaczającego Cię świata, masz dość nudy i braku motywacji, zapraszamy na bezpłatne warsztaty „Akademii Zaruskiego”. Program obejmuje aktywności żeglarskie oraz zagadnienia z zakresu edukacji morskiej i ekologicznej na poziomie podstawowym. Zapraszamy również osoby zainteresowane dalszym rozwojem w tych dziedzinach.
Co proponujemy?
W sezonie od maja do października żeglujemy jachtami typu Mariner 19 oraz żaglowcem „Generał Zaruski”. Poza sezonem uczymy się między innymi nawigacji, meteorologii, budowy jachtu, teorii żeglowania, zasad bezpieczeństwa i komunikacji. Przekazujemy wiedzę i umiejętności przydatne nie tylko w żeglarstwie, ale też w codziennym życiu. Rozwijamy kompetencje takie jak odpowiedzialność, kreatywność, umiejętność krytycznego myślenia, samodzielność, współpraca. Podczas warsztatów próbujemy odpowiedzieć na wiele pytań. Oto niektóre z nich:
Czy da się przewidzieć pogodę?
Co to znaczy „być ekologicznym” i jak to się ma do żeglarstwa?
Jak dotrzeć do celu bez GPS-a?
Czy da się żeglować po świecie bez znajomości języka angielskiego?
Po co komu umiejętności techniczne?
Co zrobić, gdy ktoś złamie nogę na środku morza?
Czy podczas rejsów można jeść smacznie i zdrowo?
Czy można być zawodowym żeglarzem?Celem warsztatów jest propagowanie żeglarstwa oraz rozpowszechnianie wiedzy dotyczącej morskiego dziedzictwa obszaru Morza Bałtyckiego.
Spotkania
Warsztaty odbywają się raz w tygodniu. Każda z dwóch grup liczy maksymalnie 10 osób. Dla każdej grupy przewidujemy około 20 spotkań. Udział w zajęciach jest obowiązkowy. Zajęcia się bezpłatne.Rejsy
Każda osoba, która weźmie udział w co najmniej 15 spotkaniach (75%) i w ramach wolontariatu przepracuje na rzecz „Akademii Zaruskiego” minimum 35 godzin, ma zagwarantowane miejsce w bezpłatnym trzydniowym rejsie „Generałem Zaruskim” po Zatoce Gdańskiej. Uczestnicy mają wpływ na trasę i program rejsu – podczas warsztatów uczymy się planowania i organizacji rejsów. Dodatkowo, uczestnicy warsztatów zainteresowani dalszym rozwojem żeglarskim, będą mieli możliwość udziału w rejsach w charakterze instruktorów.Dla kogo?
Zapraszamy uczniów szkół średnich i studentów do 25 roku życia.Kiedy?
Grupa I + II, soboty, godz. 10:00-16:00 (wrzesień-październik i maj-czerwiec)
Grupa I – wtorki, godz. 16:00-17:30 (listopad – kwiecień)
Grupa II – czwartki, godz. 16:00-17:30 (listopad – kwiecień)Gdzie?
- w sezonie żeglarskim – przystań jachtowa w Sobieszewie, jachty Mariner 19
- poza sezonem żeglarskim – STS „Generał Zaruski” – nabrzeże Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku, Ołowianka 9-13, 80-751 Gdańsk
Rekrutacja
Do udziału w warsztatach mogą zgłosić się uczniowie i studenci w wieku 15-25 lat. O zakwalifikowaniu się decyduje kolejność zgłoszeń, których należy dokonać w poniższym formularzu oraz wymowa listu motywacyjnego (maks. A4), który należy dołączyć do formularza. Przyjmujemy maksymalnie 50 zgłoszeń, ale na podstawie listów motywacyjnych do udziału w warsztatach wybierzemy 20 osób. Termin nadsyłania zgłoszeń upływa w piątek 9 września br. Wyniki rekrutacji ogłosimy na stronie zaruski.pl we wtorek 13 września. Pierwsze zajęcia odbędą się 17 września, godz. 10:00, na przystani jachtowej w Sobieszewie, ul. Nadwiślańska 39. Prosimy o przygotowanie się do zajęć na wodzie, adekwatnie do pogody (odzież przeciwdeszczowa, buty sportowe, czapka, okulary przeciwsłoneczne, krem przeciwsłoneczny, drugie śniadanie, woda).Link do formularza zgłoszeniowego:
- 29 sie
-
Bałtyckie wakacje dla każdego!
Zakończył się rejs powrotny ze Szczecina, który po drodze zaliczył sporo pierwszorzędnych atrakcji. Załogę szkolną stanowiła ekipa harcerzy z Krakowa-Nowej Huty oraz uczestnicy z otwartego naboru.
Po zakończeniu zlotu “Żagle 2022” w Szczecinie, Zaruski skierował się w stronę portu macierzystego. Ale bez pośpiechu, mając do dyspozycji tydzień, ruszyliśmy na spotkanie przygodzie. Najpierw, po raz pierwszy w historii gdańskiego żaglowca, zawitaliśmy do Trzebieży. Nie do końca bezinteresownie, bo musieliśmy zatankować paliwo 🙂 Jednak jest to fajne i przyjazne miejsce, więc zapewne nie był to raz ostatni 🙂
Potem skierowaliśmy się na Bornholm, a droga wiodła pod wiatr, więc załoga mogła solidnie poćwiczyć manewry podczas halsówki. Na wyspie też nie było łatwo znaleźć miejsca i ostatecznie zacumowaliśmy w Hasle. Tam załoganci zażyli kąpieli i sauny, która jest “sportem narodowym” w Skandynawii.
Następnie Zaruski wyruszył dalej na północ. W Hano też było tłoczno, więc po raz pierwszy zacumowaliśmy w Nogersund Hamn. Na Hano udało nam się jednak wrócić (i zacumować) na drugi dzień, a zwiedzanie wyspy zapewniło uczestnikom moc wrażeń.
Podróż na Hel, gdzie żaglowiec wyruszył w następnej kolejności, zajęła 2 doby, bo warunki pogodowe były bardzo zmienne. A tam czekała wszystkich nie lada niespodzianka. Co roku odbywają się na Helu inscenizacje upamiętniające historyczne lądowanie aliantów w Normandii, które zmieniło losy II Wojny Światowej, pod hasłem “D-Day Hel”. To okazała impreza, która gromadzi rzesze rekonstruktorów w strojach z epoki, a także sprzęt wojskowy z tamtych czasów. Na plażach, w lasach oraz w mieście inscenizowane są militarne działania z pamiętnych dni. Ta impreza organizowana jest co roku, ale tym razem po prostu o tym nie pamiętaliśmy i nie braliśmy tego pod uwagę. Był to więc niezwykły fart, że akurat zbiegło się to z naszą wizytą na Helu 🙂 Pełen atrakcji pobyt w Helu zakończyła “Zielona Noc”, a rankiem jacht wypłynął do Gdańska.
Tu z kolei udało nam się załapać na paradę jednostek podczas największego gdańskiego zlotu żeglarskiego “Baltic Sail”. Czyż można sobie zaplanować bardziej atrakcyjny finał tej barwnej eskapady? 🙂
A na koniec, przy pożegnaniu, po raz pierwszy w historii, kpt. Adam Walczukiewicz otrzymał wierszowane podziękowania od jednego z uczestników rejsu. Słodziej już być nie mogło 🙂 Zobaczcie sami 🙂
DZIĘKI ZA REJS
Chciałbym bardzo podziękować
Za ten rejs przez Bałtyk nasz
Tylko się zaokrętować,
A przygodę w banku masz.Płynąc na Północną Gwiazdę
Już od Świnoujścia bram,
Wiatr zgotował śliczną jazdę,
W mordę solą wieje nam.I choć obowiązki żmudne,
(a szczególnie mycie mich),
Żadne nie są aż tak trudne,
Warto zrobić każdy z nich.Więcej już mnie kosztowało
(tylko na to pluć i kląć),
Że też mi się zapomniało
Dowód osobisty wziąć.Straciłbym Bornholmu całość
Zasłużywszy na to sam,
Więc za tę wyrozumiałość
Serdecznie dziękuję wam.Hano ciężko było zdobyć,
Statek długo czekał, stał,
Ale warto w morzu pobyć,
Żeby potem iść wśród skał.Iść wśród skał i iść wzdłuż brzegu
I przemierzać stary las,
Choć byliśmy bez noclegu,
Zapamiętam tamten czas.A na Helu to już raczej
Nasza wina za ten chłam,
Fajnie, cóż, tak czy inaczej,
Było wspólnie pływać nam.Kazimierz Buda
- 26 sie
-
Niezapomniany “Rejs przez wieki”, czyli Poznaj Gdańskie Oldtimery 5.0
To już piąta edycja naszej wspólnej żeglarsko-turystycznej imprezy. W pierwszą sobotę września, tj. 3.09.2022 r., jak co roku wypłyniemy flotyllą czterech gdańskich oldtimerów w całodzienny rejs po wodach Zatoki Gdańskiej, połączony ze zwiedzaniem zasobów Narodowego Muzeum Morskiego. Żeglarstwo, tradycja i integracja są na wyciągnięcie ręki.
Zapraszamy 80. załogantów na wyjątkową żeglarską podróż przez wieki, będącą owocem unijnego projektu “Baltic Pass – Maritime Heritage Tours”. Spichlerze na Ołowiance, statek muzeum „Sołdek”, piękne dusze starych, drewnianych jachtów, niesamowite historie ich odbudowy, nietuzinkowe postaci kapitanów. A wszystko to w otoczeniu pięknej scenerii wód Zatoki Gdańskiej oraz kanału portowego.
W tę wyjątkową podróż zabiorą nas żaglowce STS “Generał Zaruski”, s/y “Antica”, s/y “Bonawentura” oraz s/y “Bryza H”., a podczas rejsu zobaczymy najbardziej interesujące miejsca związane z dziedzictwem morskim regionu:
Narodowe Muzeum Morskie – kompleksowe muzeum oparte na kilku reprezentacyjnych obiektach, takich jak Spichlerze na wyspie Ołowianka, statek parowy “Sołdek”, Żuraw, czy Centrum Kultury Morskiej. W zbiorach NMM znajdziemy zabytki związane z żeglugą, szkutnictwem, okrętownictwem, rybołówstwem oraz morską historią Polski.
Twierdzę Wisłoujście – unikatowy pomnik fortyfikacji, dawniej położony przy głównym wejściu do portu gdańskiego, którego najważniejszym zadaniem była kontrola, ochrona i nawigacja światłem latarni statków kupieckich. Obecnie co roku odbywają się tu inscenizacje bitw morskich, spotkania z grupami rekonstrukcji historycznych, warsztaty dawnego rzemiosła, konferencje oraz wykłady.
Pomnik Obrońców Wybrzeża – doskonale wszystkim znany pomnik na półwyspie Westerplatte, przy wejściu do portu morskiego, na terenie byłej polskiej Wojskowej Składnicy Tranzytowej. Pomnik w formie kopca, z monumentem o wysokości 25 metrów, upamiętnia polskich obrońców Wybrzeża z września 1939 roku.
Latarnię Morską w Nowym Porcie – jedną z najpiękniejszych latarń morskich północnej Europy. Mierząca 27 metrów wysokości latarnia została zbudowana w 1893 roku. Według legendy jest ona bliźniaczką najpiękniejszej latarni morskiej Ameryki – w Cleveland w stanie Ohio. Była pierwszą latarnią morską nad Bałtykiem używającą światła elektrycznego. W jej wnętrzu podziwiać można pięknie zachowane, stare, historyczne urządzenia optyczne (m.in. Kula Czasu), a z jej szczytu zachwycający widok na port gdański, Westerplatte i całą Zatokę Gdańską aż po Gdynię i Hel.
Naszą całodzienną sentymentalną przygodę rozpoczniemy spotkaniem o godz. 9:30 przed siedzibą Narodowego Muzeum Morskiego na Ołowiance (od strony parkingu), by następnie wstąpić w jego gościnne progi. Następnie zamustrujemy się na pokładach czterech wspaniałych gdańskich oldtimerów i rozpoczniemy żeglugę. Już sama podróż przez kanał portowy, to bardzo ciekawe przeżycie – Gdańsk od strony wody wygląda niezwykle. Po wypłynięciu na Zatokę Gdańską zachęcimy wszystkich do czynnego uczestnictwa w stawianiu żagli, nawigowaniu, a załoga stała stworzy niepowtarzalną okazję by stanąć za kołem sterowym danego statku. W przerwie między kolejnymi aktywnościami zadbamy o ciepły posiłek i przekąskę, a kapitanowie umilą nam czas snując swoje morskie opowieści. Impreza zakończy się ok. godz. 18:30 w miejscu skąd wyruszyliśmy, czyli pod siedzibą Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku oraz w Marinie Gdańsk, gdzie cumuje część oldtimerów.
Chętnych zapraszamy do serwisu zgłoszeniowego naszej strony (ikonka kalendarza “Zarezerwuj rejs” w prawym górnym rogu naszej strony). Rekrutacja prowadzona jest oddzielnie na każdy z oldtimerów, do wyczerpania wolnych miejsc.
- 22 sie
-
ECO-SHIP 2.0
Zakończył się drugi i ostatni w tym sezonie rejs w ramach projektu "Eco-Ship", realizowanego w Programie "Erasmus+". Z nową międzynarodową załogą, bogatsi o doświadczenia z pierwszego rejsu, który odbył się w lipcu, zrealizowaliśmy bardzo kształcący program edukacyjny, turystyczny i żeglarski.
Rejs rozpoczął się formalnie w sobotę 6.08.2022 r. od skompletowania załogi złożonej z Finów, Litwinów i Polaków, ale gdański żaglowiec wypłynął w morze w niedzielę około południa. Do tego czasu młodzież miała okazję ulec urokowi Gdańska oraz wziąć udział w akcji “ekoKajak” – oczyszczania wód Motławy z pokładów kajaków. W krótkim czasie zebrano niemal 20 kg śmieci. Dobrze świadczy to o operatywności uczestników naszego eko-rejsu, gorzej o osobach, które te śmieci pozostawiły. Co tylko pokazuje jak ważna jest edukacja pro-ekologiczna i aktywne działania na rzecz środowiska naturalnego.
W czasie rejsu odwiedzono Kłajpedę (z Litewskim Muzeum Morza), Turku (gdzie eko-załoga zabrała się do sprzątania miasta i segregacji odpadów), Visby (urokliwe, niepowtarzalne, ze swoim unikatowym średniowiecznym charakterem) oraz Christiansoe – wyspę, rezerwat przyrody, gdzie panują cisza i spokój, gdzie nikt nigdzie nie pędzi, a spacer i kąpiel w morzu mają niezapomniany smak. W drodze powrotnej atrakcją był Szczecin, rozpoczynający zlot “Żagle 2022”, a padający letni deszcz nie psuł wrażeń ze zwiedzania miasta.
Zrealizowano ambitny program edukacyjny (efektywne metody nauczania, oceanografia Morza Bałtyckiego, kultura i dziedzictwo morskie Bałtyku, zarządzanie odpadami w czasie rejsu, zrównoważone gotowanie, planowanie trasy rejsu, obserwacja pogody, szkolenie żeglarskie z obsługi takielunku i nawigacji), a młodzież – zaangażowana i świadoma – chętnie uczestniczyła w warsztatach, wnosząc dużo do dyskusji na niełatwe tematy.
Ważnym elementem programu była praca z przygotowanym w ramach projektu podręcznikiem „Katalog żeglarza bałtyckiego”, a także ewaluacja rejsu i podręcznika przez załogę szkolną, oficerską oraz edukatorów ECO-SHIP.
Młodzieży pięknie dziękujemy za wspólnie spędzony czas, kształcące interakcje i trzymamy kciuki, by zdobyta i ugruntowana praktyką wiedza, przynosiła dalsze owoce. AHOJ! 🙂
- 1 sie
-
ECO-SHIP w praktyce!
Za nami jeden z najważniejszych rejsów sezonu, odbywający się w ramach projektu "ECO-SHIP", realizowanego w programie "Erasmus+". GOS jest liderem tego przedsięwzięcia, a partnerują mu Litwini i Finowie. Byliśmy bardzo przejęci organizacją tej wyprawy i jej przebiegiem, wobec ambitnych celów jakie przed sobą postawiliśmy :)
Załoga rejsu “ECO-SHIP 1” wystartowała z Gdańska we wtorek 19.07.2022 r. bladym świtem i po półtorej doby żeglugi zjawiła się w Kłajpedzie. Cumy obsługiwał przy nabrzeżu sam Rektor Uniwersytetu w Kłajpedzie Artūras Razbadauskas.
Przypomnijmy, iż celem projektu ECO-SHIP jest podniesienie wiedzy i umiejętności młodzieży w obszarze edukacji morskiej, ochrony środowiska naturalnego i zrównoważonego rozwoju w basenie Morza Bałtyckiego poprzez stworzenie „Katalogu Bałtyckiego Żeglarza” zawierającego elementy edukacji ekologicznej i żeglarskiej. Rejs miał być praktycznym sprawdzianem i równocześnie wdrożeniem teoretycznych założeń projektu. Uczestnicy (będący przyszłymi Oficerami Ekologicznymi) mieli już za sobą wizyty studyjne w Gdańsku – ekoKajak oraz Kłajpedzie – Litewskie Muzeum Morza. Następnie rejs poprowadził wzdłuż wybrzeży Łotwy w stronę Turku.Jak relacjonował, po pierwszym tygodniu rejsu, kpt. Piotr Królak:Uczestnicy przestali być przypadkową grupą, a statek obcym miejscem. Stali się przygodną wspólnotą i choć pochodzą z różnych krajów, przyświeca im wspólny cel. Rejs ma charakter edukacyjny, więc oprócz zadań żeglarskich, załoga bierze udział w warsztatach poświęconych edukacji ekologicznej. Co to oznacza w praktyce? Uczymy się ograniczać i segregować odpady, gotować w sposób zrównoważony, dyskutujemy o przyczynach rosnącej presji człowieka na środowisko naturalne i zastanawiamy się jak możemy tę presję zminimalizować. Tu nie ma prostych rozwiązań. Pojawiają się pytania bez jednoznacznej odpowiedzi, np. czy żeglarstwo jako forma aktywnego kontaktu z przyrodą może być “ecofriendly”. Podchodzimy do sprawy poważnie i z pokorą, mając nadzieję, że nie jest za późno na radykalne zmiany.