Historia projektu / 2011 / 07

Historia projektu

14 Lip

Szkolenie instruktorów MAST zakończone

Jest to już drugie tego typu spotkanie – pierwsze odbyło się w maju na wodach Zatoki Gdańskiej na jachtach floty MAST: Brabanderze, Bryzie H i Śniadeckim.

Tym razem przyszli trenerzy i wychowawcy poznawali tajniki żeglowania na pięknym, ponad stuletnim żaglowcu Sarpen, zarządzanym przez jednego z partnerów projektu. Jednostka stacjonuje w szwedzkim porcie Simrishamn, skąd w piątkowe popołudnie załoga wyruszyła w morze. Mimo bardzo intensywnego programu szkoleniowego, obejmującego między innymi stawianie i zrzucanie żagli, zwroty czy naukę węzłów i terminologii żeglarskiej, udało się odwiedzić dwie urocze wyspy – Hano i Christianso. Rejs przebiegał w zróżnicowanych warunkach pogodowych – od gęstej mgły, przez flautę i deszcz po piękną słoneczną pogodę z idealnym dla Sarpena wiatrem 3-4 B.

Organizatorzy szkolenia czyli przedstawiciele Scoutskeppet Sarpen af Simrishamn – kapitan, I oficer, instruktorzy i kuk stanęli na wysokości zadania, pokazując na czym dokładnie polega idea sail training. W tym miejscu, po raz kolejny, serdeczne podziękowania za pełen profesjonalizm i wyśmienitą atmosferę.

Dla przypomnienia, celem projektu MAST jest przygotowanie i realizacja integracyjnych rejsów szkoleniowych dla młodzieży z krajów Południowego Bałtyku. W projekcie oprócz „Generała Zaruskiego” wykorzystane będą również żaglowce i jachty pozostałych partnerów MAST: szwedzki “Sarpen”, litewski „Brabander”, duński „Roret” czy należący do NCŻ AWFiS w Gdańsku „Śniadecki”.

13 Lip

Wspaniałe żeglarskie święto za nami…

Atrakcji, zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nie zabrakło, pogoda dopisała i wszyscy świetnie się bawili. Projekt „Gdańsk ratuje Żaglowiec” przez cztery dni na swoim stoisku promował dzieło odbudowy gdańskiego jachtu, prezentowaliśmy pamiątki, najświeższe informacje ze stanu remontu i prowadziliśmy zbiórkę publiczną.

Ale po kolei. We czwartek odbyła się kolejna edycja imprezy kulturalno-rozrywkowej pod hasłem „Party Zaruski”. Tym razem w wyjątkowej scenerii, gdyż gościny udzielił nam legendarny amerykański HMS „Bounty”, osławiona w hollywoodzkich produkcjach replika słynnego żaglowca, za którego kołem sterowym stały takie gwiazdy kina jak Marlon Brando, Johnny Depp czy Keira Knightley. Nie zabrakło też najlepszych polskich szantymenów, którzy zjechali na Festiwal „Szanty pod Żurawiem”. Głównym punktem tego spotkania było wodowanie drugiej płyty CD z cyklu „Szantymeni wspierają odbudowę Zaruskiego”, na którą złożyły się ubiegłoroczne premiery, które bezpłatnie zostały przekazane przez artystów jako ich wkład w odbudowę naszego Żaglowca. Płyta (oraz ubiegłoroczne wydanie) cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem, dzięki czemu nasza skarbona zbiórki publicznej zebrała dobry plon. Także podczas samego festiwalu oraz wodowania płyty, pomysłodawca serii i organizator muzycznego wydarzenia, Michał Juszczakiewicz, nie szczędził wysiłków by wraz ze swymi wolontariuszami zachęcać do wsparcia odbudowy Zaruskiego. Przy tej okazji składamy im za tę pomoc wielkie podziękowania, bo nikt inny nie umiałby w podobny sposób dotrzeć do serc miłośników żeglarskiej muzyki i zainteresować ich naszych dziełem.

Przy okazji „Party Zaruski” zaprezentowaliśmy także film z aktualnego stanu remontu, który znajdziecie w poprzednim artykule.

W piątek Zaruskiego w GSR odwiedziła międzynarodowa grupa żeglarzy, a my mieliśmy okazję usłyszeć wiele słów pochwały pod adresem obecnej kondycji statku z ust armatorów starych jednostek, m.in. z Danii.
Krótko mówiąc gdańska impreza rośnie w siłę, czego dowodem jest wizyta ponad stu jachtów, a wśród nich HMS „Bounty”, rosyjskiego „Shtandarta”, „Kapitana Głowackiego”, „Zjawy IV”, „Bryzy H”, „Śmiałego” i wielu innych wspaniałych jachtów zarówno polskich jak i zagranicznych.

Przy tej okazji chciałbym podziękować naszym wolontariuszom, bez których tak wystawny udział w tej imprezie, nie byłby możliwy. Udane otwarcie zapewniła nam ekipa Stowarzyszenia “Związek Miast i Gmin Morskich” z Kasią Tarwacką i Darkiem. Zaś młodzież z gdańskiego Gimnazjum im. Mariusza Zaruskiego (Ania Celejewska, Paweł Kowalik oraz Monika i Julia), pod przywództwem Pani Elżbiety Kowalik z mężem Piotrem oraz polonistką Panią Haliną Ponikowską, dzielnie nas wspierała przez całe cztery dni. Cieszy fakt że pomimo wakacji i wielu atrakcji tego weekendu ta ekipa znalazła w dziele odbudowy Zaruskiego motywację do nielekkiej i bezinteresownej pracy. A już myślą o pomocy przy gdyńskiej edycji The Tall Ships Races we wrześniu. To się nazywa klasa! 🙂
Tegoroczny Baltic Sail udowodnił że Gdańsk ma żeglarskie ambicje i predyspozycje, a gdańszczanie i przybyli turyści to ludzie rozmiłowani w morskiej i żeglarskiej dziedzinie.

Wszystkim którzy odwiedzili stoisko projektu „Gdańsk ratuje Żaglowiec” i wsparli nas choćby dobrym słowem, pięknie dziękujemy i zapewniamy że Wasza postawa dodaje nam skrzydeł.

Pozdrawiam – AHOJ!!!

7 Lip

Zaruski na Baltic Sail

…organizowany w ramach międzynarodowego porozumienia zainicjowanego przez niemiecki port Rostok w 1991 roku i podpisanego przez miasta regionu Morza Bałtyckiego. Celem i założeniem jego pomysłodawców było i jest promowanie morskiego dziedzictwa europejskiego regionu Morza Bałtyckiego oraz wspieranie tradycyjnej żeglugi bałtyckiej od portu do portu. Obecnie do Baltic Sail należą: Kłajpeda, Gdańsk, Rostock, Karlskrona, Halmstad, Sassnitz i Świnoujście. W tym roku, już po raz 15 w portach zrzeszonych w Baltic Sail odbędą się żeglarskie święta przybliżające ich mieszkańcom i turystom tradycje marynistyczne regionu Morza Bałtyckiego.
Od tego czasu zlot Baltic Sail Gdańsk to największa międzynarodowa impreza żeglarska Gdańska. Gościem honorowym i komandorem zeszłorocznego zlotu był Mistrz Olimpijski Mateusz Kusznierewicz, który podczas zlotu otrzymał tytuł Ambasadora Morskich Spraw Gdańska. Znakomity polski żeglarz przyjął zaproszenie władz miasta do objęcia funkcji komandora także w tym roku.
Załogi jachtów przybędą do gdańskiej mariny w dniach 7 – 10 lipca. Zlot otwarty jest dla wszystkich jednostek pływających, a więc także dla starych kutrów i motorówek. Celem imprezy jest integracja środowisk żeglarskich i propagowanie marynistycznego dziedzictwa Gdańska. Wszystkie jachty zostaną udostępnione tym, którzy będą chcieli zapoznać się z ich historią i zwyczajami panującymi na morzu. Przed nimi także niepowtarzalna okazja do wzięcia udziału w rejsach po Zatoce Gdańskiej na jednym z żaglowców biorących udział w zlocie. Niekwestionowaną atrakcją tegorocznego Baltic Sail będzie osławiona w hollywoodzkich produkcjach (m.in. “Piraci z Karaibów”) replika HMS “Bounty”.
A wszystko zostanie okraszone pyszną porcją żeglarskiej muzyki podczas festiwalu “Szanty pod Żurawiem”, podczas którego swą premierę będzie miała kolejna płyta wydawana pod hasłem “Szantymeni wspierają odbudowę Zaruskiego”. Każdy kto weźmie udział w zbiórce publicznej, otrzyma od nas egzemplarz tego unikalnego wydawnictwa.

Szczegóły: Baltic Sail oraz Szanty pod Żurawiem

Zapraszamy Was serdecznie do skorzystania ze wszystkich atrakcji Baltic Sail oraz odwiedzenia stoiska projektu “Gdańsk ratuje Żaglowiec”, gdzie jak zawsze czekają pamiątki, materiały promocyjne, informacje o postępie prac remontowych i skarbona zbiórki publicznej.

A na zachętę przedstawiamy Wam poniżej film przygotowany specjalnie na tę imprezę, w którym przedstawiamy efekty remontu prowadzonego na przestrzeni ostatniego roku.

AHOJ!!! 🙂

7 Lip

Firma Marine Works wykona siłownię dla Generała!

Zamówienie obejmuje dostawę i montaż dwóch wałów śrubowych i dwóch śrub napędowych, dostawę i montaż dwóch silników i agregatu prądowego, wykonanie instalacji paliwowej, instalacji wodnej i wydechowej, instalacji elektrycznej oraz wyciszenia pomieszczenia maszynowni (izolacja akustyczno-termiczna), a także próby na wodzie.

Zastosowane zostaną m.in. dwa silniki VETUS-DEUTZ T44425 114KM przy 2500 obr/min z przekładnią ZF45, jeden agregat prądotwórczy w osłonie dźwiękochłonnej MASE IS 6.0, dwie czteropłatowe śruby składane typu „feathering” Variprop firmy SPW GMBH, system antywibracyjny AQUADRIVE, 3 separatory paliwa typu Racor 500 oraz 3 magnetyzery AlgaeX i akcesoria.

Całość kontraktu podzielona jest na kilka etapów, a pierwszy z nich (montaż linii wałów, przejść burtowych oraz zaworów) zostanie wykonany przed wodowaniem kadłuba. Następnie już na wodzie będą montowane silniki i wykonane pozostałe instalacje. Obecnie firma Marine Works opracowuje projekt linii wałów (do zatwierdzenie przez PRS) oraz prowadzi prace demontażowe starych elementów siłowni.

1 Lip

V Regaty o Puchar Mariny za nami!

Ale na razie nasz udział w tej wspaniałej żeglarskiej imprezie, był możliwy jedynie w promocyjnej formie. Mamy nadzieję że w następnych latach nasza gdańska flagowa jednostka będzie już mogła stanąć pod pełnymi żaglami na tej i innych imprezach.

Na razie jednak promowaliśmy dzieło odbudowy Zaruskiego za pomocą zdjęć, plakatów, ulotek oraz skarbony, zachęcając do wzięcia udziału w zbiórce publicznej prowadzonej przez ZMiGM.

Sama impreza od strony żeglarskiej i organizacyjnej udała się znakomicie. Wystartowało w niej 30 jednostek. Żeglarze walczyli w trzech klasach: ORC International, KWR i turystycznej. Regaty posiadały licencję Polskiego Związku Żeglarskiego i są zaliczane do Morskiego Żeglarskiego Pucharu Polski, Pucharu Zatoki Gdańskiej i Pucharu Polski Jachtów Kabinowych. Pierwszego dnia, w sobotę rozegrane zostały dwa wyścigi. Jeden krótki przy molo w Brzeźnie, zaś trasa drugiego, dłuższego prowadziła aż do molo w Sopocie. Pierwszy dzień rywalizacji nie był najłatwiejszy dla startujących załóg. Chociaż nie wiało mocno, maksymalnie ok. 3 stopni, to we znaki dawały się zimno i padający deszcz. Drugiego dnia warunki do żeglowania znacznie się poprawiły. Przy słonecznej pogodzie i umiarkowanym zachmurzeniu załogi mogły liczyć również na doping publiczności zgromadzonej na molo w Brzeźnie oraz na plaży.

Jak widać sezon żeglarski w pełni, a już za tydzień zlot Baltic Sail, na którym spodziewamy się Was widzieć 🙂

AHOJ!!! 🙂

  • Formularz kontaktowy
  • Armator jednostki
  • Statek / załoga