Historia projektu / 2010 / 04

Historia projektu

5 Kwi

“Zaruski” startuje w projekcie unijnym

Potencjalni partnerzy projektu M.A.S.T. w Stoczni REMONTOWA SA

W program ten są zaangażowane: Polska, Litwa, Niemcy, Szwecja i Dania, a wspierane są inicjatywy wykorzystujące basen Morza Bałtyckiego, jego kulturę, otoczenie, potencjał i dziedzictwo. Odbudowa „Zaruskiego” wraz z planowaną eksploatacją, zgodną z ideami gen. Mariusza Zaruskiego, idealnie wpisuje się w założenia programu. W tym celu dzięki wsparciu Unii Miast Bałtyckich i firmy consultingowej EU-Projects, nawiązaliśmy kontakt z przedstawicielami instytucji edukacyjnych i żeglarskich we wspomnianym regionie i złożyliśmy im propozycję stworzenia nowej żeglarskiej jakości na południowym Bałtyku, przy wykorzystaniu s/y „Generał Zaruski” i innych żaglowców, jak: szwedzki bliźniaczy “Sarpen”, litewski “Brabander”, “Pogoria” czy “Zawisza Czarny”.

Na poniedziałkowym spotkaniu w siedzibie MOSiR pojawili się przedstawiciele miasta Kalmar, Uniwersytetu w Kłajpedzie, szwedzkiej szkoły żeglarskiej, organizacji EMH, kapitanowie “Sarpena”, “Brabandera” i “Pogorii”, instruktorzy żeglarstwa reprezentujący Narodowe Centrum Żeglarstwa AWFiS oraz ZHP. W projekt chce się też zaangażować Fundacja Marka Kamińskiego.

Nowa stewa dziobowa

Podczas warsztatów przedstawiono główne założenia projektu, któremu będzie przewodził MOSiR, armator „Zaruskiego”. Omawiano korzyści, obowiązki i plan działania. Spotkanie było też okazją do wizyty w Gdańskiej Stoczni remontowej i odwiedzin „Zaruskiego”. Dzięki temu mieliśmy okazję usłyszeć pełną pochwał i zadowolenia z aktualnego stanu rzeczy, opinię Prezesa Honorowego organizacji European Maritime Heritage Pana Andersa Berga. Wizytował on kadłub naszego Żaglowca w lipcu ubiegłego roku i teraz, mając już porównanie, chwalił rzeczywisty stan techniczny kadłuba oraz fachowość prac wykonywanych przez firmę Complex Jacht. Stwierdził, że po odsłonięciu wszystkich niewidocznych w lipcu miejsc oraz oczyszczeniu powierzchni elementów z brudu i powłok malarskich, wyłonił się lepszy, niż spodziewany, stan techniczny kadłuba. Anders Berg zna wiele pływających w pełnej sprawności jachtów, które zostały odzyskane ze znacznie gorszego stanu. Dzięki tym odwiedzinom mieliśmy okazję zobaczyć świeżo zamontowaną dziobnicę, co możecie podziwiać na zdjęciach.

Od tej chwili coraz więcej nowych elementów zładu, poszycia i pokładu będzie widocznych na kadłubie. I o to chodzi!

2 Kwi

Wiosna na “Zaruskim”

Pogoda nam sprzyjała – wszystko co można było demontować, czyścić, prefabrykować, zostało zrobione. Mamy już zapas gotowych nowych pokładników na pół statku. Wymontowana także została belka nawisu rufowego (tzw. strzałka), która zostanie zastąpiona nową.

Kadłub został też dokładnie oczyszczony (oszlifowany i odkurzony) wewnątrz i na zewnątrz. Część elementów stalowych została oddana do piaskowania i cynkowania w stoczni. W najbliższym czasie zostanie też przeprowadzone piaskowanie elementów metalowych wewnątrz kadłuba (m.in. stalowych wręgów). Ale co najważniejsze, w związku z poprawą warunków atmosferycznych, rozpoczną się prace montażowe. W pierwszej kolejności zamontowana zostanie dziobnica. To trudna i skomplikowana operacja – gotowy element waży ok. 500 kg, a trzeba będzie nim dość swobodnie manewrować po podwieszeniu go przy kadłubie (pasowanie, mocowanie itd.). W dalszej kolejności, gdy dziób zostanie zamknięty i wzmocniony, rozpocznie się systematyczna wymiana elementów zładu i poszycia w odcinkach 5 metrowych, zaczynając od dziobu do rufy. Spodziewamy się, że teraz prace nabiorą rozpędu. Firma Complex Jacht już planuje zwiększyć zatrudnienie w ekipie szkutników. Równolegle przygotowujemy postępowanie o udzielenie zamówienia na produkcję masztów i drzewc ruchomych oraz dostawę siłowni wraz z osprzętem.

Wraz z nadejściem wiosny odwiedzili nas dziennikarze. W środę odbyło się pierwsze spotkanie z planowanego cyklu, pod roboczym tytułem “Dzień otwarty dla mediów na Zaruskim”. Pojawiły się niemal wszystkie media lokalne oraz telewizja ogólnopolska, dzienniki oraz portale i magazyny branżowe. Efektem tego spotkania oprócz informacji w internecie i prasie, był materiał wyemitowany w “Teleexpressie” oraz głównym wydaniu gdańskiej “Panoramy”.

Mediom dziękujemy za zainteresowanie i zapraszamy na spotkanie za miesiąc.

Pozdrawiam, Krzysztof Dębski, koordynator projektu odbudowy jachtu.

  • Formularz kontaktowy
  • Armator jednostki
  • Statek / załoga