Historia projektu / 2010 / 02

Historia projektu

17 lut

Udany początek sezonu – Zaruski na targach “Wiatr i Woda”

W miniony weekend odbyły się długo zapowiadane targi “Wiatr i Woda” w Warszawie. Z projektem “Gdańsk ratuje Żaglowiec” byliśmy tam już po raz drugi.

Gościny udzielił nam organizator imprezy, firma Murator EXPO.
Po raz kolejny “Wiatr i Woda” dały dowód temu, że mają ambicje być najważniejszą imprezą targową branży wodnej w Polsce. Wśród wystawców bogato reprezentowane były niemal wszystkie dziedziny wodniackiej rekreacji, sportów i hobby, od wędkarstwa, przez sporty motorowodne, żeglarstwo i nurkowanie, aż po usługi turystyczne, szkoleniowe i czarterowe. Nie zabrakło także ciekawych prezentacji, plebiscytów oraz spotkań z ważnymi dla tych dziedzin ludźmi. Po raz kolejny zaprezentowaliśmy projekt odbudowy s/y “Generał Zaruski”. Szczególnie miło było nam spotykać ludzi, którzy pływali na Zaruskim, którzy darzą go sentymentem i są żywo zainteresowani jego aktualnym stanem oraz przyszłością. Tym spotkaniom towarzyszyły relacje z rejsów, wspomnienia i deklaracje poparcia, poparte zasileniem skarbony zbiórki publicznej na odbudowę żaglowca. Każdy z darczyńców otrzymywał od nas honorową wlepkę “Ratuję Żaglowiec”, plakat, folder, a także drobne upominki przygotowane przez Biuro Prezydenta Gdańska ds. Promocji Miasta.

Nie lada gratką było spotkanie z Marianem Kohnke, który na Zaruskim pełnił funkcję bosmana w latach ‘86-’95. Mieliśmy między innymi okazję usłyszeć elektryzującą relację z rejsu, podczas którego złamał się grotmaszt. Wszystkie te spotkania utwierdziły nas w przekonaniu, że odbudowa Zaruskiego i ponowne wyprowadzenie go na morze, jest sprawą niezmiernie ważną. Generał jest wspólnym dobrem kilku pokoleń Polaków, tych które stanęły na jego pokładzie w przeszłości i tych, które poznają go w następnych rejsach.

Udanie pojawiliśmy się w towarzystwie Mateusza Kusznierewicza, który jako Morski Ambasador Gdańska podczas sobotniej prezentacji na scenie głównej opowiedział o projekcie ratowania żaglowca, planach jego przyszłej eksploatacji i misji edukacji morskiej polskiej młodzieży. W finale Mateusz zaprosił chętnych do udziału w mini-turnieju przeciągania liny, do czego posłużył oryginalny szot z żaglowca oraz kawałki zdemontowanych podczas remontu planek. W tych inscenizowanych warunkach każdy mógł wejść na “pokład” Zaruskiego i stoczyć pojedynek z żeglarskim mistrzem olimpijskim.

Udział Zaruskiego w tej imprezie był możliwy dzięki pomocy młodzieży ze Stowarzyszenia “Edukacja pod Żaglami”. Nasi młodzi przyjaciele przygotowali i prowadzili stoisko, udzielali informacji, zachęcali do wsparcia oraz asystowali podczas prezentacji. Dzięki Monice, Agnieszce, Tomkowi, Marcinowi, Oli i innym idea odbudowy “Zaruskiego” zyskała należytą oprawę i asystę.

Tym samym rozpoczęliśmy kolejny sezon promocji projektu “Gdańsk ratuje Żaglowiec”, przygotowane materiały zdały egzamin i już szykujemy się do następnych imprez. Będziemy Was o nich informować na bieżąco.

9 lut

“Zaruski” nie zimuje

Pomimo niesprzyjającej aury, szkutnicy firmy Complex Jacht starają się maksymalnie wykorzystać czas i unikać przestojów spowodowanych mrozami.

Niskie temperatury nie pozwalają na stosowanie klejów, impregnatów i innych preparatów chemicznych. Nic nie stoi na przeszkodzie jednak, by w stolarni prefabrykować dalsze elementy zładu, które będą wymieniane, gdy aura się poprawi. Obecnie produkowane są wręgi oraz planowany jest delikatny demontaż części rufowej. Pozwoli to na wymianę wzdłużnej belki nawisu rufowego (tzw. strzałki).

Równocześnie projekt “Gdańsk ratuje Żaglowiec” szykuje się pełną parą do nowego sezonu promocyjnego. Wzorem roku ubiegłego pragniemy wziąć udział w wielu znaczących imprezach żeglarskich, targowych, turystycznych i kulturalnych zarówno w Gdańsku, w kraju i za granicą. Planujemy promować ideę odbudowy legendarnego polskiego żaglowca m.in. na Gdańskim Otwarciu Sezonu Żeglarskiego, podczas Europejskiego Dnia Morza, na Targach Turystycznych w Berlinie, Zjeździe Hanzy w Estonii, regatach o Puchar Mariny Gdańsk, Baltic Sail, podczas IV Zlotu Oldtimerów oraz na targach Polyacht.

Zaczynamy już za miesiąc udziałem w warszawskich targach “Wiatr i Woda” (11-14.03.2010 r.). To impreza mająca ambicje stać się polskim “Boot Duesseldorf”. Byliśmy tam w zeszłym roku i rzeczywiście cenimy sobie sobie tamtejszą atmosferę, potencjał i możliwości. Tym razem będzie nas wspierał Ambasador Morski Gdańska, Mateusz Kusznierewicz, z którym wspólnie zaprezentujemy projekt na głównej scenie. Pobyt na targach będzie też okazją do poznania oferty części, akcesoriów i osprzętu, który będzie nam potrzebny na kolejnych etapach odbudowy “Zaruskiego”.

5 lut

“Zaruski” z wizytą w Duesseldorfie

MOSiR w Gdańsku zaprezentował projekt odbudowy żaglowca na targach Boot Duesseldorf.

W ostatnim tygodniu stycznia odbywały się tam największe w Europie i jedne z większych na świecie, targi branży wodnej.
Targi odwiedzają setki tysięcy osób z całego świata. Wystawcy prezentują się w wszystkich kategoriach sportu, rekreacji, turystyki, wypoczynku, związanej z morzem.

Na imprezie tej rangi nie mogło zabraknąć “Zaruskiego”. Gościła nas bałtycka organizacja “Hanse Sail” z Rostocku. Obecność na targach miała podwójny cel: promowaliśmy projekt odbudowy legendarnego Żaglowca, by zwrócić uwagę na tę inicjatywę i zabiegać o wsparcie, a także szukaliśmy dostawców osprzętu i wyposażenia jachtu, które będzie nam wkrótce potrzebne. Zapoznaliśmy się z ofertą producentów i dystrybutorów silników oraz związanych z nimi komponentów. Mieliśmy okazję do zapoznania się z ofertą, wyboru konkretnych propozycji uwzględniających zalecenia autorów dokumentacji technicznej odbudowy jachtu i rozmów o najkorzystniejszych warunkach współpracy. Zebrane materiały zostaną teraz przeanalizowane przez Komisję Techniczną projektu “Gdańsk ratuje Żaglowiec” i na tej podstawie stworzone zostaną plany kolejnych etapów odbudowy Zaruskiego”.