Historia projektu / 2010 / 08

Historia projektu

24 sie

Za nami szczególny tydzień

Jak wcześniej informowaliśmy i zapowiadaliśmy, miniony tydzień był bardzo pracowity i zarazem uroczysty.

Świętowaliśmy Europejski Dzień Morza, III Światowy Zjazd Gdańszczan i VII Gdańskie Otwarcie Sezonu Żeglarskiego. Ten, kto miniony weekend gościł nad Motławą wie, że wydarzeń nie brakowało. Dodatkowo dopisała pogoda, przez co imprezy zyskały stosowną oprawę.

W tych wydarzeniach nie mogło oczywiście zabraknąć promocji projektu “Gdańsk ratuje Żaglowiec”. Naszym spotkaniom z gdańszczanami i gośćmi naszego miasta towarzyszyły bardzo miłe okoliczności. Wiecie już przecież o inicjatywie przyjaciół z organizacji Hanse Sail, która podczas seminarium z Centralnym Muzeum Morskim wsparła odbudowę Zaruskiego symboliczną kwotą 2012 EUR. Bardzo cenna była też wypowiedź Holgera Bellgardta, który wyraził swoje zadowolenie z realizacji projektu ratowania “Zaruskiego” i wprost zaapelował do międzynarodowego gremium o wymierne wsparcie dla tej idei. Pan Bellgardt jest osobą powszechnie znaną i cenioną w środowisku żeglarskim oraz instytucji wspierających morskie działania nad Bałtykiem, dlatego jego głos jest szanowany i liczy się.

Postawa naszych partnerów z Rostocku urzekła nas jeszcze bardziej, gdy okazało się, że podczas “Pikniku Morskiego” dalej zbierali dla nas środki, sprzedając własne pamiątki i gadżety. To wyjątkowa postawa. Tym większą wartość zyskuje dzieło odbudowy “Generała” – jako wspólna bałtycka sprawa. Bardzo dobrze czuliśmy się także podczas VII Gdańskiego Otwarcia Sezonu Żeglarskiego. A w atmosferze wodnego święta, w oprawie muzycznej Orkiestry Morskiego Oddziału Straży Granicznej i przy pięknej pogodzie, otwarty został w sobotę sezon żeglarski. W rolę jachtu flagowego, na który zaokrętowani zostali goście oficjalni imprezy wcieliła się szacowna “Antica” z kpt. Jerzym Wąsowiczem na czele, ale my już oczyma wyobraźni widzimy tę wiosnę, gdy przy Motławie dumnie zacumuje s/y “Generał Zaruski” i to on poprowadzi paradę jachtów z okazji otwarcia sezonu.

Tak więc sezon rozpoczął się na dobre i oficjalnie, a zatem wszystkim żeglarzom życzymy stopy wody pod kilem, pomyślnych wiatrów i wspaniałych rejsów. Odliczamy także dni dzielące ich od okazji do wspólnego żeglowania w towarzystwie naszego “Generała”.

Ahoj!
Krzysztof Dębski/koordynator projektu

20 sie

Ratując Żaglowiec pomagamy innym

Projekt “Gdańsk ratuje Żaglowiec” nie pierwszy raz angażuje się w ważne społecznie przedsięwzięcia i akcje.

W styczniu wsparliśmy dzieło WOŚP, podczas Baltic Sail akcję “30 tysięcy pocztówek na 30-lecie Solidarności”, a teraz pomagamy Fundacji RC, biorąc udział w charytatywnej akcji “Zeszyt dla ucznia”. W tym celu przekazaliśmy 10 płyt CD limitowanego albumu “Szantymeni wspierają Generała Zaruskiego”, który od festiwalu “Szanty pod Żurawiem” cieszy się dużym powodzeniem. Płyty te oraz wiele innych przedmiotów znajdą swych nowych właścicieli podczas V Festynu “Zeszyt dla ucznia”, który odbędzie się 24.08.2010r. o godz. 17:00 na terenie Gdańskiego Domu Organizacji Pozarządowych przy Al. Grunwaldzkiej 5 w Gdańsku. Cały dochód z tej akcji zostanie przeznaczony na zakup wyprawek szkolnych dla dzieci z najbiedniejszych rodzin. Podczas dotychczasowych czterech festynów organizatorom udało się zebrać 50000 zł. Zakupiono za nie wyprawki szkolne oraz podręczniki dla 520 dzieci, wytypowanych przez gdański MOPS oraz przekazano dary dla 80 dzieci z terenów wiejskich.
Projekt “Gdańsk ratuje Żaglowiec” na co dzień sam zwraca się do społeczeństwa o wsparcie dzieła odbudowy zasłużonego Żaglowca, dlatego jeszcze lepiej rozumiemy sytuację osób i instytucji niosących bezinteresowną pomoc potrzebującym. Cieszymy się że możemy wnieść swój skromny wkład do tej ważnej inicjatywy i mamy nadzieję że w tym roku organizatorom uda się zebrać jeszcze więcej środków, by pomóc jeszcze większej ilości dzieci.

Zapraszamy wszystkich Państwa do udziału w Festynie i wsparcia tej cennej inicjatywy. Szczegóły można znaleźć na stronie NGO Zeszyt dla ucznia

12 sie

“Zaruski” rośnie w oczach

Prace remontowe na kadłubie “Generała Zaruskiego” idą pełną parą. Już niemal całkowicie zniknął stary pokład oraz uszkodzone i zniszczone elementy zładu.

Pozostało jeszcze tylko pół metra pokładu nad stalową grodzią wodoszczelną, która będzie usuwana w dalszej kolejności, ponieważ stanowi element wzmacniający obecnie konstrukcję kadłuba. Do wymiany pozostało tylko kilka wręgów na rufie, które wymagają parowania materiału i modelowania kształtu. Firma Complex Jacht czekała na odpowiedni materiał z Niemiec, który właśnie nadjechał i już wkrótce ten trudny odcinek zostanie naprawiony.

Jak widzicie na zdjęciach, gotowy, naprawiony zład i pokładniki to już 2/3 kadłuba jednostki. Do naprawy została sama rufa (choć też już nie cała). Ale to co bardzo cieszy, to opinia inspektora PRS, który regularnie wizytuje kadłub, weryfikując prowadzone prace. Bardzo pochlebnie wyraża się on o jakości prowadzonych prac i stanie kadłuba. Cieszymy się, że do odbudowy jachtu zatrudniliśmy najlepszych szkutników, którzy każdego dnia dają dowód swego zawodowego kunsztu i troski o przyszłą kondycję statku.

Równolegle rusza produkcja masztów, Stowarzyszenie “Edukacja Pod Żaglami” kupuje pierwsze bloki za środki zebrane podczas ubiegłorocznej zbiórki publicznej, a my nie ustajemy w wysiłkach promocyjnych – właśnie gościliśmy w letniej redakcji “Polski Dziennika Bałtyckiego” na Długim Targu (szukajcie dużej publikacji na ten temat na łamach gazety), a dwa kolejne weekendy miną pod znakiem żagli w Gdańsku, gdzie nie może nas zabraknąć. W dniach 20-22.08.2010r. odbędą się Morskie Żeglarskie Mistrzostwa Polski (w ich ramach Regaty o Puchar Dyrektora MOSiR), a w terminie 27-29.08.2010r. bardzo malownicza i tchnąca żeglarską nostalgią impreza – IV Zlot Oldtimerów. Na Motławie pojawią się piękne stare jachty i żaglowce, a mieszkańcy i goście Gdańska będą mieli okazje do udziału w licznych imprezach towarzyszących.
Już teraz polecam Waszej uwadze te wydarzenia – do zobaczenia!