Historia żaglowca

Żaglowiec zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie.

Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Przez ostanie lata ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W listopadzie 2008 roku władze Miasta Gdańska zdecydowały się odkupić jacht i zaangażować się w jego odbudowę, tak aby jako aktywny obiekt muzealny mógł służyć szczytnej idei szkolenia i wychowania młodzieży.

1938
Zamówienie z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, przez Ligę Morską i Kolonialną, dziesięciu jednostek żaglowych mających służyć edukacji morskiej polskiej młodzieży
1939
Budowa jednego żaglowca w szwedzkiej stoczni Lunds Skepps- & Yachtvarv na podstawie planów szwedzkiej jednostki szkoleniowej Kaparen
1939 - 1945
Wybuch wojny uniemożliwiający przekazanie żaglowca stronie polskiej. Użytkowanie jachtu pod nazwą Kryssaren przez Szwedzką Szkołę Żeglarską
1946
Początek służby pod polską banderą, nadanie nazwy Generał Zaruski w hołdzie inicjatorowi budowy żaglowca
1953
Przejęcie jachtu przez Ligę Przyjaciół Żołnierza, przekształconą następnie w Ligę Obrony Kraju
1956
Zmiana nazwy na Młoda Gwardia, rejs do portów NRD dowodzony przez kapitana Szpakowskiego
1957
Zmiana nazwy na Mariusz Zaruski. Rejs wraz z jachtem Zew Morza do Narwiku
1958
Remont i wymiana oryginalnych silników Bolinder na June Munktell (2 x 45 KM)
1962
Wymiana napędu na 2 silniki Albin Motors (2 x 75 KM)
1969
Przywrócenie nazwy Generał Zaruski
1975
Rejs na Spitsbergen pod dowództwem kapitana Rościszewskiego. Generał Zaruski był pierwszym jachtem, któremu udało się dotrzeć do polskiej stacji badawczej w Hornsundzie
1976
Wymiana silników w Puckich Zakładach Mechanicznych na jednostki Rekin (każda po 95 KM)
1977
Wejście na mieliznę pod Kopenhagą
1978 - 1982
Remont w gdyńskiej stoczni Nauta. Wstawienie nowych silników (2 x 140 KM)
1982
Pierwszy rejs Bractwa Żelaznej Szekli na Zaruskim
1993
Rejs z niepełnosprawną załogą do Maarianhaminy
1994 - 2003
Pływania z młodzieżą oraz zimowe rejsy sylwestrowe
2003
Utrata klasy PRS jednoznaczna z wyłączeniem z eksploatacji, zacumowanie żaglowca w Jastarni
2003
Przekazanie jachtu pod opiekę fundacji Polskie Żagle imienia Generała Zaruskiego
2005
Transport żaglowca na slip stoczni rybackiej we Władysławowie
2006
Przerwanie remontu spowodowane wycofaniem się sponsora
15 wrz 2008
Podpisanie listu intencyjnego dotyczące przejęcia żaglowca przez Gdańsk
3 lis 2008
Zakup żaglowca przez Miasto Gdańsk
lis 2009
Rozpoczęcie odbudowy kadłuba jachtu przez firmę Complex Jacht z Pucka
cze 2011
Podpisanie umowy na wykonanie siłowni z firmą Marine Works z Gdańska
lis 2011
Rozpoczęcie wybudowy wnętrza, wraz z instalacjami i wyposażeniem
5 gru 2011
Uroczyste wodowanie kadłuba w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA SA
5 lip 2012
Postawienie nowych masztów wyprodukowanych przez Complex Jacht
30 paź 2012
Uroczyste podniesienie bandery w obecności Prezydenta RP
  • Email Formularz kontaktowy
  • Lokalizacja Armator jednostki
  • Kotwica Statek / załoga