Odbudowa

20 listopada 2009 roku w siedzibie Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w Gdańsku, miało miejsce podpisanie umowy na wykonanie odbudowy drewnianego kadłuba jachtu s/y Generał Zaruski.

Odbudowa kadłuba to kluczowy etap restauracji tej zasłużonej jednostki. Okazało się jednak, że projekt odbudowy jednostki tego typu jest przedsięwzięciem pionierskim również w kwestii znalezienia odpowiedniego wykonawcy, któremu można by powierzyć to zadanie i dodatkowo sprostałaby wymogom Prawa Zamówień Publicznych. W Polsce nie istnieje bowiem żywy i aktywny rynek rewitalizacji jednostek tradycyjnych, zwłaszcza o takiej charakterystyce jak s/y Generał Zaruski (wielkość, konstrukcja, budulec, wiek). W wielu miejscach Europy (Skandynawia, Wyspy Brytyjskie, Niemcy, Holandia) restauracja starych łodzi i statków to żywa i ciągle dynamicznie działająca gałąź przemysłu stoczniowego. Nie ma tam problemu z dostępem do technologii, tradycyjnych materiałów oraz doświadczonych, praktykujących szkutników.

To był zdecydowanie najtrudniejszy etap rewitalizacji jednostki – wykonawcą odbudowy drewnianego kadłuba jachtu STS Generał Zaruski, została firma Complex Jacht z Pucka, reprezentowana przez Sebastiana Kullinga. Oferta firmy Complex Jacht na wszystkich etapach negocjacji i uzgodnień spełniała kryteria oceny kwalifikacji oraz uwzględniając wszystkie złożone okoliczności przedsięwzięcia, była ofertą najkorzystniejszą. Cena kontraktu (uwzględniająca wykonanie kompleksowego remontu kadłuba, pozwalającego na jego zwodowanie) wyniosła 1,4 mln zł brutto i zawierała wszelkie czynność i materiały niezbędne do realizacji zadania. Praktyka pokazała jednak, iż zakres niezbędnych napraw był większy niż sądzono i etap odbudowy kadłuba trwał rok dłużej i pochłonął prawie drugie tyle środków. Efektem tych wzmożonych wysiłków, jest kondycja kadłuba niemal tak dobra, jak w czasach jego budowy, co pozwala wierzyć w jego bezpieczną i efektywną eksploatację przez następne dziesiątki lat.

Wydłużenie okresu odbudowy kadłuba, spowodowało przesunięcie terminu oddania jednostki do eksploatacji, co ostatecznie miało miejsce 30.10.2012 r. Bardzo znaczący wkład w odbudowę żaglowca, ma Gdańska Stocznia REMONTOWA SA, która udzieliła jednostce gościny z zapleczem technicznym, a także wykonała wiele różnych prac technicznych, napraw i konserwacji osprzętu.

  • Email Formularz kontaktowy
  • Lokalizacja Armator jednostki
  • Kotwica Statek / załoga