Żaglowiec zbudowany w 1939 roku w Szwecji z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, trafił do Polski dopiero po wojnie.
Od tego czasu na jego pokładzie przekazywano tajniki wiedzy żeglarskiej kolejnym pokoleniom młodzieży. Przez ostanie lata ten piękny, historyczny żaglowiec stał bezczynnie i popadał w ruinę. W listopadzie 2008 roku władze Miasta Gdańska zdecydowały się odkupić jacht i zaangażować się w jego odbudowę, tak aby jako aktywny obiekt muzealny mógł służyć szczytnej idei szkolenia i wychowania młodzieży.
- 1938
- Zamówienie z inicjatywy generała Mariusza Zaruskiego, przez Ligę Morską i Kolonialną, dziesięciu jednostek żaglowych mających służyć edukacji morskiej polskiej młodzieży
- 1939
- Budowa jednego żaglowca w szwedzkiej stoczni Lunds Skepps- & Yachtvarv na podstawie planów szwedzkiej jednostki szkoleniowej Kaparen
- 1939 - 1945
- Wybuch wojny uniemożliwiający przekazanie żaglowca stronie polskiej. Użytkowanie jachtu pod nazwą Kryssaren przez Szwedzką Szkołę Żeglarską
- 1946
- Początek służby pod polską banderą, nadanie nazwy Generał Zaruski w hołdzie inicjatorowi budowy żaglowca
- 1953
- Przejęcie jachtu przez Ligę Przyjaciół Żołnierza, przekształconą następnie w Ligę Obrony Kraju
- 1956
- Zmiana nazwy na Młoda Gwardia, rejs do portów NRD dowodzony przez kapitana Szpakowskiego
- 1957
- Zmiana nazwy na Mariusz Zaruski. Rejs wraz z jachtem Zew Morza do Narwiku
- 1958
- Remont i wymiana oryginalnych silników Bolinder na June Munktell (2 x 45 KM)
- 1962
- Wymiana napędu na 2 silniki Albin Motors (2 x 75 KM)
- 1969
- Przywrócenie nazwy Generał Zaruski
- 1975
- Rejs na Spitsbergen pod dowództwem kapitana Rościszewskiego. Generał Zaruski był pierwszym jachtem, któremu udało się dotrzeć do polskiej stacji badawczej w Hornsundzie
- 1976
- Wymiana silników w Puckich Zakładach Mechanicznych na jednostki Rekin (każda po 95 KM)
- 1977
- Wejście na mieliznę pod Kopenhagą
- 1978 - 1982
- Remont w gdyńskiej stoczni Nauta. Wstawienie nowych silników (2 x 140 KM)
- 1982
- Pierwszy rejs Bractwa Żelaznej Szekli na Zaruskim
- 1993
- Rejs z niepełnosprawną załogą do Maarianhaminy
- 1994 - 2003
- Pływania z młodzieżą oraz zimowe rejsy sylwestrowe
- 2003
- Utrata klasy PRS jednoznaczna z wyłączeniem z eksploatacji, zacumowanie żaglowca w Jastarni
- 2003
- Przekazanie jachtu pod opiekę fundacji Polskie Żagle imienia Generała Zaruskiego
- 2005
- Transport żaglowca na slip stoczni rybackiej we Władysławowie
- 2006
- Przerwanie remontu spowodowane wycofaniem się sponsora
- 15 wrz 2008
- Podpisanie listu intencyjnego dotyczące przejęcia żaglowca przez Gdańsk
- 3 lis 2008
- Zakup żaglowca przez Miasto Gdańsk
- lis 2009
- Rozpoczęcie odbudowy kadłuba jachtu przez firmę Complex Jacht z Pucka
- cze 2011
- Podpisanie umowy na wykonanie siłowni z firmą Marine Works z Gdańska
- lis 2011
- Rozpoczęcie wybudowy wnętrza, wraz z instalacjami i wyposażeniem
- 5 gru 2011
- Uroczyste wodowanie kadłuba w Gdańskiej Stoczni REMONTOWA SA
- 5 lip 2012
- Postawienie nowych masztów wyprodukowanych przez Complex Jacht
- 30 paź 2012
- Uroczyste podniesienie bandery w obecności Prezydenta RP