Dla wielu osób to ważne pytania: co zabrać w rejs, kiedy stawić się na statku, gdzie itp. Poniżej przedstawiamy Wam kilka kluczowych informacji organizacyjnych oraz listę naszych rekomendacji dotyczących wyposażenia. Dotyczy ona rejsu pełnomorskiego i kilkudniowego. W jednodniowym, należy tę listę potraktować wybiórczo.
Ponieważ STS “Generał Zaruski” dedykowany jest wychowaniu morskiemu i edukacji żeglarskiej, znaczna część załogi bierze w rejsie udział po raz pierwszy w życiu i chciałaby się do tego odpowiednio przygotować. Zainteresowani tym są także rodzice i opiekunowie niepełnoletnich uczestników rejsu.
- Uczestnicy będą pełnoprawną załogą szkolną żaglowca, zostaną przeszkoleni żeglarsko i będą brali udział we wszystkich czynnościach i pracach, odbywających się na statku podczas rejsu. Uczestnictwo w rejsie wymaga zatem odpowiedniego stanu zdrowia i sprawności fizycznej, by móc aktywnie uczestniczyć w działaniach związanych z przebiegiem rejsu i prowadzeniem żeglugi, a wynikających z obowiązków poszczególnych wacht (więcej w regulaminie).
- Sugerujemy również, by, dla bezpieczeństwa uczestnika oraz przebiegu rejsu, uczestnik lub jego rodzice/opiekunowie prawni, poinformowali w zaufaniu kapitana o ew. specjalnych potrzebach zdrowotnych, np. chorobach przewlekłych, przyjmowanych na stałe lekach, uzależnieniach, ograniczeniach/niepełnosprawnościach i innych kwestiach zdrowotnych, które należy uwzględnić podczas rejsu.
W przypadku rejsu pełnomorskiego:
- Termin i miejsce zgłoszenia się na statek | Zbieramy się na statku w pierwszy dzień rejsu, zazwyczaj o godz. 10:00. Miejsce cumowania jachtu pokazuje mapa dostępna po wysunięciu “MENU” z lewej strony naszego serwisu. To nabrzeże przed siedzibą Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku (Ołowianka 9-13, 80-751 Gdańsk). Gdański żaglowiec cumuje przed dziobem statku-muzeum SS “Sołdek” (vis a vis legendarnego Gdańskiego Żurawia). Jeśli miałaby być to inna pora godzinowa lub miejsce postoju jachtu, uczestnicy rejsu zostaną poinformowani przez Biuro Armatorskie GOS w oddzielnym komunikacie 7-10 dni wcześniej. Po zaokrętowaniu, szkoleniu i przygotowaniu statku do rejsu, wypływamy. Przygotowania trwają często parę godzin. Jeśli więc ktoś ma specyficzną sytuację związaną z dotarciem na statek (np. dojazd z odległego miejsca), powinien nas poinformować i być w kontakcie z kapitanem.
- Ubezpieczenie | Wszyscy uczestnicy rejsu mają zapewnione ubezpieczenie w polisie PZU armatora (NNW 5.000 zł/ osoba, koszty leczenia za granicą 20.000 $ USD/ osoba, rzeczy osobiste 500 zł/ osoba); jakikolwiek szerszy zakres ubezpieczenia jest prywatną sprawą uczestnika i wymaga indywidualnych działań.
- Wydatki | Wszyscy uczestnicy rejsu mają zapewnione pełne wyżywienie oraz nocleg na jednostce. Jednak na własne potrzeby warto wziąć “kieszonkowe” (uwzględniając walutę kraju docelowego). Najwygodniejsza jest karta płatnicza lub kredytowa, gdyż pozwala uniknąć kłopotów z posiadaniem gotówki, oszacowaniem jej ilości czy zagospodarowaniem pozostałości po rejsie (zwłaszcza w bilonie).
- UWAGA!!! Dokument tożsamości | W przypadku rejsu zagranicznego obowiązkowy jest WAŻNY (!) paszport lub dowód osobisty, jeśli rejs odbywa się w Unii Europejskiej lub Strefie Schengen, oraz legitymacja szkolna. Osoby nieposiadające ważnego dokumentu uprawniającego do przekraczania granic państw, nie będą mogły wziąć udziału w rejsie zagranicznym, co może skutkować utratą wpłaty za uczestnictwo.
A oto nasze sugestie, dotyczące ekwipunku (potraktujcie to jako propozycję – można ten zestaw uzupełniać i modyfikować w miarę potrzeb, doświadczenia i własnych upodobań):
- Bagaż | Zalecamy spakowanie się w miękki plecak, torbę lub worek żeglarski, które można po złożeniu schować do szafek. Niedopuszczalne są sztywne walizki.
- Odzież | Prosimy zabrać ze sobą ciepłą odzież (polary, swetry, odzież termoaktywną, czapki, okulary przeciwsłoneczne) oraz skuteczne okrycie wierzchnie – sztormiak lub kurtkę z membraną wodoodporną (w stylu outdoor’owym lub narciarskim); przydatne też mogą być spodnie w tym samym stylu (Bałtyk przy wietrznej pogodzie nawet w środku lata potrafi przywitać chłodem).
- Obuwie | Najlepsze jest miękkie obuwie sportowe typu adidasy, ew. kalosze, klapki lub sandały.
- Rękawiczki | Mogą okazać się przydatne (w stylu żeglarskim lub fitness czy rowerowe). Ostatecznie mogą to być rękawice robocze (niezbyt gumowane wewnątrz), które mogą się nieco zużyć podczas rejsu.
- Bidon na wodę pitną | Jesteśmy “eko” i nie używamy wody z plastikowych butelek. Jacht posiada własny system filtracji wody pitnej i smakuje ona wybornie wprost z kranu. Własny bidon to najlepsze rozwiązanie.
- Śpiwór | Dobrą praktyką jest posiadanie własnego śpiwora (koje są wyposażone w ciepłe polarowe koce i poduszki, ale własny śpiwór także może mieć swoje zalety).
- Karta EKUZ | W przypadku rejsu zagranicznego, zalecane jest posiadanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) – do wyrobienia w lokalnym oddziale NFZ bezpłatnie i „od ręki”.
Dane kontaktowe do załogi żaglowca:
- kpt. Jerzy Jaszczuk, tel. +48 517 068 916
- oficer programowy Piotr Królak, +48 510 374 585
- I oficer Adam Walczukiewicz, +48 500 705 195
- tel. satelitarny na statku +881 632 541 728
W przypadku 1-dniowego rejsu zatokowego:
Spotykamy się w tym samym miejscu (o ile nie będzie ono zmienione specjalnym komunikatem Biura Armatorskiego GOS), ale o godz. 9:00 (zazwyczaj). Jeśli zaś chodzi o ekwipunek, to powyższą listę należy potraktować wybiórczo i zdroworozsądkowo, gdyż większość wymienionego tam wyposażenia, nie będzie potrzebna (bo dotyczy rejsu pełnomorskiego).
W rejsie 1-dniowym, tak naprawdę, najważniejsze jest jedynie odpowiednie do pogody ubranie – ciepłe i nieprzemakalne (o ile jest do wyboru). Dotyczy to również obuwia. Przydatne mogą być rękawiczki (z palcami lub bez; żeglarskie lub sportowe) do obsługi takielunku, ale wiele osób się bez nich obywa.