Aktualności

Szwedzi wizytują “Generała Zaruskiego”

Zespół pracujący nad rewitalizacją żaglowca zorganizował warsztaty poświęcone rewitalizacji jednostek tradycyjnych. W cyklu spotkań wzięli udział szkutnicy oraz Anders Berg, Honorowy Prezydent EMH

Warsztaty rozpoczęły się od wspólnych oględzin żaglowca, z udziałem licznej grupy szkutników, konstruktorów, projektantów, przedstawicieli PRS oraz GSR. Byli wśród nich ludzie, którzy mieli już w przeszłości okazję pracować na “Zaruskim”, remontować go, którzy darzą go sentymentem i zależy im na restauracji jednostki. Spotkanie zaowocowało mnóstwem nowych, cennych informacji technicznych i historycznych. Ważna jest także opinia szkutników, którzy dobrze znają żaglowiec oraz Andersa Berga, którzy orzekli, że kadłub żaglowca jest w zdecydowanie dobrej kondycji technicznej, lepszej niż wcześniej sądzono.



Podczas kolejnych dwóch dni warsztatów Anders Berg prezentował informacje o organizacji European Maritime Heritage. Będąca agendą Unesco, jest prężną i skuteczną organizacją zrzeszającą armatorów i właścicieli jednostek tradycyjnych. O znaczeniu i sile środowiska świadczą liczby: obecnie pływa 5000 aktywnych tradycyjnych jednostek, w ciągu roku odbywa się ponad 500 imprez z ich udziałem, bierze w nich udział ponad 20 mln widzów, każdy wydaje średnio 25 euro dziennie, generując przychód dla lokalnej turystyki w kwocie 500 mln euro. Do tego dochodzi obsługa – serwis i zaopatrzenie jednostek, które zapewniają spory obrót dla lokalnych przedsiębiorstw i rzemieślników. EMH agresywnie lobbuje na rzecz poszanowania specyfiki łodzi tradycyjnej w kontekście bardzo restrykcyjnych przepisów bezpieczeństwa w międzynarodowym ruchu morskim. Zabiega, by w przepisach utworzona została odrębna kategoria dla jednostki tradycyjnej, która uwzględniałaby specyfikę takiej jednostki i z jej zalet nie czyniła wad, dyskwalifikujących ją w swobodnym międzynarodowym żeglowaniu. W tym celu stworzono dokument Memorandum Of Understanding For Traditional Ships, który podpisało już 9 europejskich krajów (Norwegia, Finlandia, Szwecja, Dania, Hiszpania, Wielka Brytania, Holandia, Estonia i Niemcy). U podstaw tego dokumentu leży akceptacja lokalnych przepisów bezpieczeństwa, wydanych przez krajowe urzędy morskie we wzajemnej wymianie turystycznej.



Zaprezentowano również projekt rewitalizacji szwedzkiego szkunera LINNEA – jednostki rozmiarowo odpowiadającej “Zaruskiemu”. Okazało się, że rewitalizację przeprowadziła sześcioosobowa szwedzka rodzina, nie posiadająca specjalistycznego szkutniczego doświadczenia, wspomagana przez byłego dyrektora szkutni. Jacht odbudowano w czasie 5-6 miesięcy, w okresie jesieni i zimy.

» Szukaj

» Pogoda

» Wideo